بازی، سرگرمی و آموزش برای بچه ها

6 اثر شگفت انگیز کاردستی برای کودکان

1400/5/8 1:06
نویسنده : حمید خانی
52 بازدید
اشتراک گذاری

کاردستی هنری دستی است که کودک بطور معمول با کمک یکی از والدین خود درست می کند کودک در ساختن کاردستی از تصورات و تخیلات خود استفاده می کند ایده می گیرد و در حین این کار مهارت های زیادی در کودک تقویت می شود ساختن کاردستی در گروه روش های آموزشی غیر مستقیم قرار می گیرد زیرا کودک در حالیکه سرگرم می شود مهارت های گوناگونی را نیز می آموزد که شامل مهارت های ملموس (مهارت هایی که نتایج آنها بسور عینی قابل مشاهده است مانند مهارت های کارکردن با وسایلی مانند قیچی و چسب) و غیر ملموس (مهارت هایی که نتایج آنها بطور عینی قابل مشاهده نیست مانند کارگروهی، افزایش اعتماد به نفس) هستند.

ساختن کاردستی، فعالیتی جذاب و سرگرم کننده

اگر به عنوان پدر و مادر فرزندی در سنین 5 تا 8 سال دارید پیشنهاد می کنیم از کاردستی برای سرگرمی و آموزش کودک خود بهره ببرید در این متن اثرات مثبتی که ساختن کاردستی برای کودک شما دارد را توضیح می دهیم.

اثرات آموزشی کاردستی بر کودکان:

1- افزایش مهارت هماهنگی:

برای ساخت کاردستی کودک باید بتواند قدرت هماهنگی خود را تقویت نماید زیرا نیاز دارد بین دستا ها، چشم ها و ذهن خود هماهنگی ایجاد کند تا بتواند چیزی را تصور کند با چشم ببینید و با دست های خود ببرد یا بچشباند یا رنگ کند کودک نحوه ساختن کاردستی را از والیدن یا مربی خود می آموزد و میبیند یا آن را در یک ویدئو می بیند سپس تلاش می کند آن را بسازد پس کودک نیاز دارد آنچه را که تصور کرده و نحوه ساختن آن را دیده است و آموخته بسازد و این نیاز به هماهنگی دارد و کودک درمراحل سخن کاردستی آن را تمرین می کند.

2- افزایش مهارت کارگروهی Teamwork :

معمولا کاردستی کاری است که بصورت گروهی انجام می شود و کودک زمانی که در جمع های کودکانه و زمان می گذراند به ساختن کاردستی می پردازد و این حالت پتانسیل افزایش قدرت کارگروهی را در کودک دارد اگر مربی یا والدین بتوانند قسمت های مختلف ساخت یک کاردستی را بین بچه های مختلف تقسیم کنند هر کودک را مسوول ساخت قسمتی از کاردستی کنند و در انتها با کنار هم قرار دادن اجزا مختلف کاردستی کامل شود کار گروهی بین بچه ها تقویت می شود در این حالت کودکان می آموزند که با همکاری و مشارکت برای انجام یک کار فرصت و پتانسیلی بوجود می آید که در تنها کار کردن وجود ندارد

3- افزایش اعتماد به نفس:

افزایش اعتماد به نفس یکی دیگر از فواید ساخت کاردستی برای کودکان است وقتی کودک چیزی که در ذهن خود تصور کرده یا در یک ویدئو نحوه ساختن آن را دیده با بکاربردن مهارت های خود می سازد این حس در او تقویت می شود که می تواند با تکیه بر توانمندی های خود به چیزهایی که در ذهن دارد برسد و آنها را از حالت آرزو در آورده و در دنیای واقعی به آنها برسد باید در این فرآیند برای کودک توضیح داده شود که برای رسیدن به هر هدفی کار و تلاش لازم است و با پشتکار می توان هدف هایی که درذهن دارد را محقق کند این رویکرد باعث تقویت اعتماد به نفس در کودک می شود. البته اگر کودک نتوانست کاردستی را با کیفیت مناسب و مورد قبول درست کندنباید او را سرزنش کرد بلکه باید بخاطر تلاشی که انجام داده او را تشویق کرد سپس رورش درست ساختن و اماده کردن را به او یاد داد تا بتواند بهتر کاردستی مورد نظر خود را بسازد.

در اینجا می توانید راهکارهای دیگری برای افزایش اعتماد به نفس کودکان را ببینید

4- افزایش مهارت های دست ورزی:

مهارت های دست ورزی به مهارت هایی گفته می شود که با دست کودک مرتبط است این مهارت ها شامل مواردی مانند نقاشی کردن، نوشتن و برش است. قدرت انگشتان یکی از مهارت هایی است که در موفقیت کودک در آینده تاثیر بسزایی دارد پس پرداختن به افزایش این مهارت می تواند برای کودکان مهم و اثر بخش باشد. نداشتن این مهارت می تواند بر کارهایی مانند غذا خوردن، نوشتن مرتب، استفاده از رایانه و انجام کارهای مراقبت شخصی مانند لباس پوشیدن و نظافت تاثیرگذار باشد. یکی از کارهایی که برای افزایش مهارت های دست ورزی کودکان توصیه می شود کارهایی است که با قیچی انجام می شود مانند بریدن اشکال هندسی و منظم و این کار در ساخت اکثر کاردستی ها مورد نیاز است به همین دلیل ساختن کاردستی یکی از کارهایی است که برای افزایش مهارت های دست ورزی کودکان پیشنهاد می شود.

5- مهارت ابراز وجود و نشان دادن خود

وقتی کاردستی ساخته می شود و کودک می تواند نتیجه کار خود را ببیند می تواند با کمی تشویق و انگیزه دادن علاقمند خواهد شد که نتیجه کار خود را به دیگران عرضه نماید در این فرآیند کودک خروجی کار و تلاش خود را که به شکل کاردستی درآمده به دیگران نشان داده و به نوعی مهارت های خود را به رخ می کشد این موضوع کمک می کند که کودک مهارت های ارائه و نشان دادن خود را نیز تمرین کند از طرف دیگر کودک در این فرآیند از دیگران بازخور دریافت می کند و فرآیند تعامل برقرار کردن و ساختن روابط اجتماعی را تمرین می کند. نتایج تلاش خود را به دیگران ارائه می دهد و از آنها بازخور دریافت می کند این چرخه به کودک می آموزد که می تواند با بازخور گرفتن از دیگران کیفیت و کمیت فعالیت های خود را افزایش دهد.

6- افزایش خلاقیت کودک

برای تخیل کودک هیچ حد و مرزی وجود ندارد کودکان می توانند نشدنی ترین و دست نیافتنی ترین چیزها را در ذهن فعال و خلاق خود تصور کنند و کاردستی کمک می کند که کودک بتواند بدون هیچ مرز و مانعی تصور کند و سعی کند تخیل و تصور خود جامه عمل بپوشاند مثلا کودک می تواند داشتن خیلی چیزها که در عمل شدنی نیست را تصور کند و با کاردستی آنها را برای خود بسازد او می تواند کارکردهایی را برای خیلی از اجسام تصور کند که در عامل واقعی شدنی نیستند ولی او آن را تصور می کند کاردستی ابزاری در اختیار او قرار می دهد که بتواند آنها را بسازد و جامه عمل بپوشاند پس کاردستی می تواند بهانه ای باشد که کودک هر چه بیشتر خلاقیتخود را بروز دهد و به آنها رنگ و بوی عملی شدن دهد.

البته برای اینکه کاردستی برای کودک جذاب شود انتخاب موضوع کاردستی هم بسیار مهم است اگر موضوع کاردستی متناسب با سن کودک (از نظر سهولت یا پیچیدگی) و مرتبط با علاقمندی (حیوانات، ماشین ها، میوه ها و ....) انتخاب شود می تواند در انگیزه کودک برای ساختن کاردستی تاثیر گذار باشد پس پیشنهاد می کنیم برای انتخاب ایده کاردستی وقت کافی را اختصاص دهید تا کودک شما با انگیزه و اشتیاق کافی با شما در مراحل سخت کاردستی همراه شود. در صفحه کاردستی سایت وولک می توانید ایده های متنوعی برای ساخت کاردستی پیدا کنید. یکی از روش های ساخت کاردستی که با ساده ترین امکانات می توانید آن را برای کودک خود انجام دهید اوریگامی است اگر به این موضوع علاقمند هستید می توانید کاردستی های مختلفی را بصورت اوریگامی برای کودک خود بسازید.

پس معطل نکنید و از ساختن کاردستی که روشی ارزان و بدون دردسر است برای سرگرم نمودن و افزایش مهارت های کودک خود استفاده کنید.

و در انتها یک نکته مهم، ساختن کاردستی حتما باید با حضور یکی از والدین یا مربی انجام شود زیاد وسایلی که برای ساخت کاردستی مورد استفاده قرار می گیرند از جمله قیچی، دکمه، سوزن و نخ، چسب اگر درست استفاده نشوند می توانند به کودک آسیب بزنند.

https://medad.io/@hamidkhani/6-%D8%A7%D8%AB%D8%B1-%D9%81%D9%88%D9%82-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D9%88-%D8%B4%DA%AF%D9%81%D8%AA-%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C%D8%B2-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%DA%86%D9%87-%D9%87%D8%A7/

پسندها (1)

نظرات (0)